Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Evie Lodder - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Evie Lodder - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Evie

07 April 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Na Nusa Lembongan hebben we twee nachten geslapen in Seminyak, een toeristisch stadje op Bali met een lange high end winkelstraat en een ton aan restaurants. Seminyak ligt vlakbij het vliegveld van Bali dus dit was voor ons een makkelijke tussenstop op de weg naar het vliegveld. Vorige week zijn we naar Java gevlogen.

Vorige week zaterdag zijn we yogyakarta ingegaan. Wat een dag was dat. Het begon bij het bezoeken van het oude paleis van de sultan, in onze goede bedoeling ook hier wat van de cultuur te zien. We hadden verwacht dat het een zeer toeristische plek zou zijn maar kwamen erachter dat we de enige blanken daar waren. We werden constant aangestaard en gevraagd of we op de foto wilden. Toen we weg wilden kwamen we erachter dat er 0 taxi's te regelen waren dus moesten we mee met een fietstaxi. Deze taxi's zijn best eng omdat ze midden op de autoweg rijden. Je zit in een gammel bakje op een zeer oude fiets met een meestal nog oudere man erop. Gelukkig vonden we het eigenlijk heel gaaf! Het verkeer hier is en blijft bizar en er lijken nul regels te zijn, maar toch voelt het niet echt gevaarlijk. Bestuurders letten heel goed op elkaar. Leuk aan een fietstaxi is dat je veel meer ziet omdat je langzamer rijdt.
Met de fietstaxi gingen we naar een van de hoofdstraten van Yogyakarta waar we al snel een groot winkelcentrum vonden. We waren weer (een van) de enige toeristen wat soms echt gekke situaties opleverde. Aangesproken worden in een boekenwinkel bijvoorbeeld door 3 Indonesische studenten. Ze vroegen of ze met ons mochten praten en of ze met ons op de foto mochten. Of wachten in de rij in de supermarkt en merken dat ze even een nieuwe kassa voor ons openen zodat wij gelijk aan de beurt zijn. Gezien het geld dat toeristen hier opleveren is het niet heel gek om te bedenken dat wij een soort voorkeursbehandeling krijgen, maar het blijft een raar gevoel.

Ook de dag erna, zondag, merkten we dat we een van de weinigen blanken toeristen op Java zijn. We gingen naar de Borobudur. Tip voor iemand die van plan is deze ooit nog te bezoeken, doe dit niet op zondag.
We hebben in totaal 6 uur in de taxi gezeten door het drukke verkeer (het is normaal ongeveer een uur rijden) en de tempel zelf was ook echt onwijs druk. Het is wel echt een tempel de moeite waard om te bezoeken, want wat een plaatje is het. Ontzettend mooi. Tijdens de wandeling naar de tempel zie je hem prachtig tevoorschijn komen tussen de bomen. Na het beklimmen van de trappen heb je heel mooi uitzicht over de tempel zelf en de bergen eromheen.
Ook op de Borobudur wilde echt iedereen met ons op de foto. We vroegen ons op een gegeven moment af wat precies de bezienswaardigheid hier was. Terwijl wij foto's maakten van de Borobudur maakten de mensen om ons heen foto's van ons. Ook dit is weer logisch als je bedenkt dat deze mensen waarschijnlijk nog nooit een blanke toerist in het echt hebben gezien, maar het is toch fijner als je niet zo bijzonder bent. Beroemd worden hoeven wij vanaf nu af aan ik ieder geval niet meer.

Liefs

• 07 April 2014 - 14:03

Aart:

Wat zal dat ritje van Schiphol naar huis dan meevallen.....ondanks de files ;-)

• 07 April 2014 - 20:22

Paula:

Ha Ha ik begrijp heus wel waarom iedereen jullie op de foto wilde hebben.........Mooie meiden he......

liefs van Paula
    Evie als je weer tijd hebt lijkt het me fijn je te spreken ik heb een vraag aan je!